langkah pertama adalah sesuatu yang amat penting tidak kira apa jua yang kita lakukan. Sedemikian juga dengan pengajaran dan pembelajaran kita. Kita hendaklah memulakanya dengan baik dan menarik perhatian pelajar kita untuk mengikuti pengajaran kita yang seterusnya. Kita boleh menggunakan pelbagai cara dan teknik agar yang kita sampaikan dapat berhubungkait serta memberi sedikit gambaran dalam usaha kita memahami murid kita seterusnya mencapai objektif yang ingin kita capai. namun demikian kesilapan dan kekurangan dalam langkah pertama bukan bererti kita akan gagal untuk mencapai langkah yang seterusnya. Jadi kita perlu menguasai kesepuluh kemairan yang ada untuk mencapat satu standard pengajaran yang bertahap kualiti yang sebenarnya.
kemahiran menyoal merupakan satu kemahiran yang akan membuat murid kita befikir dan mencari satu penyelesaian jawapan setiap kali kita menyoal. Namun demikian ia ada cara dan teknik yang akan membantu kita untuk memahami pelajar kita untuk menguasai topik yang kita hendak sampaikan. Saya akui, kadang kala saya sendiri tidak menggunakan kemahiran ini dengan sebatulnya dan dan ia tidak menepati piawaian yang boleh membantu dan meransang pelajar saya untuk berfikir. Sebagai contoh menyoal secara kelas. dan soalan kadang kala tidak menjurus kepada apa jawapan yang kita kehendaki. Ini kerana kemahiran menyoal ada tekniknya dan langkah ny tersendiri agar ia boleh membantu kita menyampaikan isi pelajaran.
langkah pertama adalah sesuatu yang amat penting tidak kira apa jua yang kita lakukan. Sedemikian juga dengan pengajaran dan pembelajaran kita. Kita hendaklah memulakanya dengan baik dan menarik perhatian pelajar kita untuk mengikuti pengajaran kita yang seterusnya. Kita boleh menggunakan pelbagai cara dan teknik agar yang kita sampaikan dapat berhubungkait serta memberi sedikit gambaran dalam usaha kita memahami murid kita seterusnya mencapai objektif yang ingin kita capai. namun demikian kesilapan dan kekurangan dalam langkah pertama bukan bererti kita akan gagal untuk mencapai langkah yang seterusnya. Jadi kita perlu menguasai kesepuluh kemairan yang ada untuk mencapat satu standard pengajaran yang bertahap kualiti yang sebenarnya.
ReplyDeletekemahiran menyoal merupakan satu kemahiran yang akan membuat murid kita befikir dan mencari satu penyelesaian jawapan setiap kali kita menyoal. Namun demikian ia ada cara dan teknik yang akan membantu kita untuk memahami pelajar kita untuk menguasai topik yang kita hendak sampaikan. Saya akui, kadang kala saya sendiri tidak menggunakan kemahiran ini dengan sebatulnya dan dan ia tidak menepati piawaian yang boleh membantu dan meransang pelajar saya untuk berfikir. Sebagai contoh menyoal secara kelas. dan soalan kadang kala tidak menjurus kepada apa jawapan yang kita kehendaki. Ini kerana kemahiran menyoal ada tekniknya dan langkah ny tersendiri agar ia boleh membantu kita menyampaikan isi pelajaran.
ReplyDelete